Saturday 25 April 2020

ALIRAN ILMU FALSAFAH

Bismillah..

Posting kali ini berkisar tentang Aliran Ilmu Falsafah yang telah dimuat naik di salah satu media sosial saya iaitu facebook. Hasil muatnaik ini telah menarik perhatian rakan-rakan saya untuk mengetahui falsafah dengan lebih terperinci, Alhamdulillah..

Pertama sekali, aliran falsafah dan aliran ilmu falsafah adalah dua perkara yang berbeza yang pada mulanya pelajar (termasuklah saya) menyangka ia adalah sama.

 









Umumnya, falsafah baru adalah falsafah yang muncul pada zaman semasa. Rakan FB telah bertanyakan tentang falsafah teknologi, maka saya akan perjelaskan sedikit tentang falsafah alam sekitar dan falsafah timur.

Falsafah alam sekitar; kehidupan kita sangat bergantung kepada alam sekitar seperti flora dan fauna, maka dengan adanya falsafah ini, kita dapat mengetahui serta meneliti apakah punca berlakunya krisis-krisis alam sekitar ini.

Seterusnya ialah Falsafah Timur yang boleh didefinisikan kepada peralihan barat ke timur dimana ia tidak selamanya disempitkan kepada paksi Barat sahaja.
Sekian..



PREPARED BY: NUR JIHAN NAJIHAH BINTI JALALUDDIN

No comments:

Post a Comment

ALIRAN ILMU FALSAFAH

Bismillah.. Posting kali ini berkisar tentang Aliran Ilmu Falsafah yang telah dimuat naik di salah satu media sosial saya iaitu faceboo...